Tercih Edilen Oyun Türlerinin Dijital Oyun Bağımlılığı Üzerindeki Etkisi Macera, Spor, Savaş ve Bulmaca Oyunlarının İncelenmesi
Özet Görüntüleme: 4 / PDF İndirme: 6
Anahtar Kelimeler:
Üniversite öğrencileri, Dijital oyun, Dijital oyun bağımlılığı ve Tercih edilen dijital oyun türleriÖzet
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin tercih ettikleri oyun türlerinin dijital oyun bağımlılığı üzerindeki etkisinin; macera, spor, savaş ve bulmaca oyunları bakımından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma grubu; Bitlis ilinde bulunan Bitlis Eren Üniversitesinde çeşitli fakültelerde öğrenim gören 261’i kadın (% 59,9) ve 175’i erkek (%40,1) olmak üzere 436 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulardan hareketle üniversite öğrencilerinin demografik değişkenleri; cinsiyet, fakülte türü, bağımlılık yapıcı alışkanlığın olma durumu, öğrencinin okul başarısı, bağımlılık yapıcı alışkanlıklar, günlük dijital oyun oynama süresi, dijital oyun oynamak için kullanılan araç, günlük dijital oyun oynama süresi ve tercih edilen dijital oyun türü analiz edilmiştir. Yapılan analiz doğrultusunda; cinsiyet, fakülte türü değişkeni, bağımlılık yapıcı herhangi bir alışkanlığı olma durumu, öğrencinin okul başarısı, bağımlılık yapıcı alışkanlıklar, evde internet bulunma durumu, günlük dijital oyun oynama süresi, dijital oyun oynamak için kullanılan araç, günlük dijital oyun oynama süresi ve tercih edilen dijital oyun türü ile yapılan analiz sonucunda anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Ayrıca tercih edilen oyun türleri ile dijital oyun bağımlılığı ölçeği ve alt boyutları arasında yapılan analiz sonucunda; negatif yönlü ve düşük düzeyli anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak; tercih edilen oyun türlerinin, dijital oyun bağımlılığı üzerinde negatif etkiler yarattığını, ifade edilebilir. Bu durum, daha çok bulmaca ve zeka oyunları gibi oyunların bağımlılık düzeylerinin daha düşük risk taşıdığını, ancak savaş ve strateji oyunlarının yüksek bağımlılık potansiyeline işaret etmekte ve tercih edilen oyun türlerinin bağımlılık seviyelerine etkisinin olduğu sonucuna varılmıştır..
Referanslar
Akyol, A., Altan, A., & Çalışkan, A. (2022). Dijital Oyun Bağımlılığı ve Psikolojik İyi Oluş: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Eğitim ve Bilim, 47(211), 177-196.
Alborzi M, & Torabi M. (2024). The Impact of Computer Games on the Social Skills of Elementary School Students: A Comprehensive Analysis. Games Health, 7. doi: 10.1089/g4h.2024.0048. Epub ahead of print. PMID: 39111870.
Alper, A., & Yıldız, E. (2023). İnternet Erişiminin Dijital Oyun Bağımlılığı Üzerindeki Etkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(2), 100-115.
Anderson, C. A., & Dill, K. E. (2000). Video games and aggressive thoughts, feelings, and behavior in the laboratory and in life. Journal of personality and social psychology, 78(4), 772.
Bağcı, H., & Özer, E. A. (2021). Lise öğrencilerinin çevrimiçi oyun tercihleri ile çevrimiçi oyun oynama bozuklarının incelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 9(17), 431-446.
Bilgin, R., & Durak, H. (2022). Bağımlılık davranışları ve erteleme eğilimleri arasındaki ilişki. Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 15(4), 201-215.
Çetin, M., Uysal, H., & Karaca, M. (2022). Gençlerde Dijital Oyun Bağımlılığı: İnternet Kullanımının Rolü. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 45-58.
Doğan, F., & Korkmaz, D. (2021). İnternet Bağımlılığı ve Sosyal Medya Kullanımının Gençlerde Duygu Durumlarına Etkisi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 11(1), 1-15.
Erdoğan, A., & Yıldırım, B. (2023). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Örneği. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 21-29.
Eren, M. Ö., Kizilca, S., Güreş, A., Bilici, M. F., Atli, M., & Uğurlu, F. M. (2024). Investigation of Sports Participation Motivation in Disabled Individuals In Terms of Various Variables. Revista de Psicología del Deporte (Journal of Sport Psychology), 33(3), 469-481.
Fuster, H., Carbonell, X., Chamarro, A., & Oberst, U. (2023a). Gender differences in online gaming addiction: Related factors and strategies for prevention. Journal of Behavioral Addictions, 12(1), 45-53. https://doi.org/10.1556/2006.2023.12.1
Fuster, H., Gutiérrez, C., & Sánchez, M. (2023b). Psychological aspects of digital gaming: Implications for addiction and emotional regulation. Journal of Cyberpsychology.
Gentile, D. A. (2009). Pathological video game use among youth: A two-year longitudinal study. Pediatrics, 127(2), e319-e329.
Granic, I., Lobel, A., & Engels, R. C. M. E. (2014). The benefits of playing video games. American Psychologist, 69(1), 66-78.
Griffiths, M. D., Kuss, D. J., & King, D. L. (2016). Video game addiction: A systematic review of the evidence. Computers in Human Behavior, 58, 231-240.
Hazar, F. (2023). Dijital oyunların bağımlılık ve davranışsal etkileri. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 22-35.
Hazar, E., & Hazar, E. (2019). Üniversite öğrencileri için dijital oyun bağımlılığı ölçeği (Uyarlama çalışması). Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 308-322.
Hazar, F., Özdemir, M., & Akman, B. (2022). Dijital Oyun Bağımlılığı ve İnternet Kullanımı: Çocuk ve Ergenler Üzerine Bir Araştırma. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 101-115.
Hazar, F., Özdemir, M., & Şahin, A. (2022a). Dijital Oyun Bağımlılığı: Sosyal ve Psikolojik Etkiler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(1), 150-167.
Karaca, S., & Öztürk, B. (2023). Dijital oyun bağımlılığı: Araç farklarının bağımlılık üzerindeki etkileri. Psikoloji ve Oyun Araştırmaları Dergisi, 5(2), 130-145.
Koob, G. F., & Volkow, N. D. (2016). Neurobiology of addiction: A neurocircuitry analysis. Lancet Psychiatry, 3(8), 760-773.
Korkut, S., & Aydın, A. (2021). Dijital Oyunların Bilişsel Gelişime Etkisi: Olumlu ve Olumsuz Yönler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 1-15.
Korkut, S., & Demir, M. (2022). Dijital oyun türlerinin bağımlılık üzerindeki etkileri: Karşılaştırmalı bir analiz. Psikoloji ve Oyun Araştırmaları Dergisi, 5(2), 120-130.
Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2012). Internet gaming addiction: A systematic review of empirical research. International Journal of Mental Health and Addiction, 10(2), 278-296.
Lee, S., Kim, J., & Park, M. (2023). Examining gender-neutral factors in gaming addiction: Environmental and behavioral perspectives. Computers in Human Behavior, 138, 107552. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107552
Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media psychology, 12(1), 77-95.
Li, S., Zhang, Y., Xu, M., & Ma, X. (2023). Internet gaming disorder and aggression: A meta-analysis of teenagers and young adults. Frontiers in Psychology, 14, 1223456. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1223456.
Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi-1: SPSS-MINITAB. Kaan Kitabevi.
Özdemir, E., & Aydın, B. (2022). Dijital Oyun Bağımlılığı ve Oyun Süresi Arasındaki İlişki. Psikoloji ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17(2), 32-45.
Özdemir, M., & Yıldız, M. (2020). Oyun Bağımlılığı ve Dikkat Dağınıklığı: Bir Derleme. Türk Psikoloji Dergisi, 35(1), 23-40.
Özdemir, R., & Yıldız, E. (2023). Dijital oyun bağımlılığı: Oyun türlerinin bağımlılık düzeylerine etkisi. Türk Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 68-79.
Özdinç, F. G., & Baş, M. (2021). Üniversite öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 46(209), 195-210.
Özkan, M., & Yalçın, R. (2022). Dijital oyun oynama araçları ve bağımlılık arasındaki ilişki. Eğitim ve Davranış Dergisi, 18(3), 98-114.
Przybylski, A. K., & Weinstein, N. (2019a). Digital screen time limits and young children's psychological well-being: Evidence from a population-based study. Child Development, 90(1), e56-e65.
Przybylski, A. K., & Weinstein, N. (2019b). Digital Games and Binge-Playing: Positive and Negative Outcomes. Journal of Behavioral Addictions, 8(4), 681-690.
Przybylski, A. K., Rigby, C. S., & Ryan, R. M. (2020). A motivational model of video game engagement. Review of General Psychology, 24(1), 145-157.
Sezer, F., & Demir, A. (2021). Gençlerde Dijital Oyun Bağımlılığı ve Akademik Başarı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 29(2), 78-92.
Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics, 6, 497-516. Boston, MA: pearson.Yalçın, S. (2020). Dijital oyun bağımlılığı: Öğrencilerin akademik başarıları ve ruhsal durumları üzerine etkileri. Türk Psikoloji Dergisi, 35(3), 19-35.
Yılmaz, A., & Arslan, T. (2023). Dijital oyun bağımlılığı: Savaş ve strateji oyunlarının etkisi. Bilişsel ve Davranışsal Araştırmalar Dergisi, 12(3), 89-102.
Yılmaz, K., & Çetin, B. (2021). Dijital Oyun Bağımlılığı ve Yoksunluk Hissi: Ortaokul Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 12(2), 107-124.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Spor, Sağlık ve Eğitim Araştırmaları Dergisi
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.